Genomslagskraften i sociala medier!

Nu när jag har återhämtat mig från mötet med Spider from Hell (en orsak till att älska hösten, alla kryp dör eller krälar tillbaka till sina hålor där man slipper se dem) så har jag funderat på en annan sak…. Den nästan läskiga genomslagskraften hos stora bloggar/sociala medier! Jag följer ju (läs missbrukar) en hel del bloggar och följer en del även via Instagram. När det gäller de stora bloggarna så är den ständigt återkommande kommentaren i så gott som 99% av fallen: ”Var har du köpt dina skor/tröja/utemöbler/byxor/linne/plånbok/iphonefodral” osv…följt av kommentaren ”jag bara måååste ha den/det”. Roligast är det när folk lägger märke till en yttepyttedetalj tex en klädhängare eller en kruka i något hörn på bilden och bara ”måste ha den”…

Stora kedjor klarar sig väl rimligt bra på egen hand men lite mindre mer exklusiva märken måste ju boosta sin försäljning med flera 100% bara genom att ”rätt” person visar upp deras produkt. Att som företagare skicka över ett prov av sin produkt till en stor bloggare med rätt målgrupp måste vara den smartaste marknadsföringen ever just nu.

När Kenza, Blondinbella, Gynning eller Magdalena Graaf drar på sig ett par jeans eller en kofta så säger det BOOM och plötsligt är det det hetaste plagget man kan tänka sig…. Efterfrågan i aktuella webshoppar skjuter i höjden och det där plagget man skänkte för några hundralappar/tusenlappar betalar sig tio gånger om. SMART!

Att köpa inlägg där bloggare demonstrerar produkter/tjänster är ju också en vanlig del av bloggvärlden. Även här ett gyllene tillfälle att få ut sitt budskap till rimligt ”rätt målgrupp”. När Kissie demonstrerar tandblekning eller tipsar om ett par snygga skor så kan jag ge mig sjutton på att hälften av hennes fans klickar på länken och köper just den där tandborsten/blekningen/skorna eller vad det kan vara. Nellie Berntsson är typ 13 år och har flera hundratusen läsare varje vecka (en av Sveriges största hästbloggar), när hon skriver om ridstövlar så skuttar halva Ponnysverige till hästbutiken och shoppar. 🙂

Problematiken är väl att hålla det trovärdigt, åtminstone när det gäller köpta inlägg, till slut spricker bubblan. Även mindre bloggar (till och med den här lilla skuttbloggen) får ju ibland förfrågningar från företag som vill att man skriver om just deras produkt. Det är väl helt OK så länge det är en produkt eller tjänst som man kan stå för/något man gillar och kan tänka sig att använda själv. Skulle jag få frågan om jag vill skriva om tobak, snus för tjejer eller något liknande så tackar jag ju givetvis nej. Jag snusar inte, jag uppmuntrar ingen att börja och jag har inget intresse av den branschen/produkterna.

Ett litet sidospår, en nära döden upplevelse sätter verkligen fart på tankegångarna! Summan av kardemumman var i alla fall att det är sjukt vilken genomslagskraft och power stora bloggare har och extremt kul att se hur så många vill haka på tåget. Gäller även mig själv så klart –  Pleasejeansen gick rakt in i mitt hjärta via bloggarna jag läste. 🙂 Så påverkbar är jag!

Nu städa och sen baka kladdkaka. Får några Preggosaurisar på besök till kvällen, måste göda dem lite extra så här strax innan äggkläck!

Sociala-medier

Ett svar på ”Genomslagskraften i sociala medier!”

  1. Det där med att blogga för pengar… Jag får ibland uppdrag via Blogvertiser från företag som vill att man ska skriva om deras varor/tjänster och länka. Men jag åtar mig aldrig att skriva om sånt jag inte gillar – som typ tobak och spel på nätet. Om jag ska recensera en vara/tjänst eller kanske en webbplats finns det inget som tvingar mig att skriva att något är bra om jag inte tycker det. Jag är fullkomligt ärlig. Men det är jag, det…

Kommentarer kan inte lämnas på detta inlägg.